TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
Uygulamalarımız appstore googleplay
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文
TR
Türkçe
English
Русский
Français
العربية
Deutsch
Español
日本語
中文

#Otomotiv

haberingundemi.com.tr - Otomotiv haberleri, son dakika gelişmeleri, detaylı bilgiler ve tüm gelişmeler, Otomotiv haber sayfasında canlı gelişmelere ulaşabilirsiniz.

Otomotiv şirketleri arasında en fazla Otokar kazandırdı Haber

Otomotiv şirketleri arasında en fazla Otokar kazandırdı

AA muhabirinin derlediği verilere göre, kasım ayında Borsa İstanbul'da işlem gören 8 otomotiv şirketinin 5'inin hisse değeri arttı. Otomotiv şirketlerinde geçen ay yükseliş eğilimi öne çıkarken, şirketlerin yatırımları, projeleri, mali tabloları ve Türkiye'de otomotiv sektörünün aylık gelişmeleri hisse hareketlerinde etkili oldu. Kasım ayında Borsa İstanbul'da işlem gören otomotiv şirketleri arasında yüzde 14,3 artış gösteren Otokar Otomotiv ve Savunma sanayi AŞ, yatırımcısına en fazla kazandıran otomotiv şirketi oldu. Şirket, geçen ay Romanya ile yaklaşık 857 milyon avro değerinde askeri araç anlaşması imzaladığını duyurdu. Şirketten yapılan açıklamada, Romanya Savunma Bakanlığı'na ait Romtehnica'nın 1059 adetlik 4x4 taktik tekerlekli hafif zırhlı araç projesinin kazanıldığı bildirildi. Otomotiv şirketleri arasında yüzde 11,8 değer kazanan TürkTraktör, kasım ayında en fazla kazandıran ikinci şirket olurken, bu şirketi yüzde 5,3 artışla Tofaş, yüzde 1,8 kazançla Doğuş Otomotiv ve yüzde 0,2 artışla Ford Otosan izledi. Geçen ay yatırımcısına Karsan Otomotiv yüzde 16,6, Tümosan Motor ve Traktör yüzde 3,7, Anadolu Isuzu yüzde 2,1 kaybettirdi. Yılın başından bu yana en fazla Karsan kazandırdı Otomotiv şirketlerinin yıl başından bu yana sergilediği hisse performansına bakıldığında zirvede Karsan Otomotiv yer alırken, tek kaybettiren Doğuş Otomotiv oldu. Karsan yatırımcısına yıl başından bu yana yüzde 50,9, Tümosan yüzde 38,3, Ford Otosan yüzde 37,5, TürkTraktör yüzde 21, Otokar yüzde 13, Anadolu Isuzu yüzde 3,2, Tofaş yüzde 1,7 kazandırırken, Doğuş otomotiv hisseleri yıllık bazda yüzde 2,9 geriledi. Otomotiv sektöründe hidrojen teknolojisi üzerine yoğunlaşan Karsan, küresel otomotiv üreticileriyle dirsek temasını sürdürdü. Şirket, Toyota Motor Europe ile "hidrojen teknolojisi" alanında işbirliğine imza attı. Başta Avrupa olmak üzere dünyada 23 ülkeye yayılmış 1100 adedin üzerinde elektrikli aracıyla hizmet veren şirket, sektörde yeni nesil teknolojiyi temsil eden hidrojen yakıt hücreli (Fuel Cell) modellere yatırımını sürdürüyor. Halka açık 8 otomotiv şirketi arasında en fazla piyasa değerine sahip şirket Ford Otosan, kasım ayını 339 milyar 329 milyon 970 bin lira piyasa değeriyle tamamladı. Söz konusu dönemde, Ford Otosan'ı 99 milyar lira piyasa değeriyle Tofaş, 77 milyar 852 milyon 28,8 bin lira piyasa değeriyle TürkTrakör, 56 milyar 910 milyon lira piyasa değeriyle Otokar, 47 milyar 80 milyon lira piyasa değeriyle Doğuş Otomotiv, 16 milyar 682 milyon 400 bin lira piyasa değeriyle Anadolu Isuzu, 13 milyar 340 milyon lira piyasa değeriyle Tümosan Motor ve Traktör, 11 milyar 583 milyon lira piyasa değeriyle Karsan Otomotiv takip etti. Öte yandan, Türkiye İhracatçılar Meclisinin (TİM) açıkladığı kasım ayı ihracat rakamlarına göre, Türkiye'nin kasım ayında önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 2,3 artışla 3 milyar 241 milyon 318 bin dolar olarak gerçekleşti. Otomotiv ihracatının toplam ihracattaki payı yüzde 16,6 olarak kayıtlara geçti. Otomotiv endüstrisinin ihracatı, Ocak-Kasım 2024'te ise geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 6 artışla 33 milyar 731 milyon 566 bin dolara ulaştı. Borsada işlem gören 8 otomotiv şirketinin Aralık 2023, Kasım 2024, Kasım 2024 kapanış fiyatı, değişimi, 2023 sonuna göre farkı ve piyasa değeri şöyle: Şirket 2023 Aralık kapanış fiyatı (TL) 2024 Ekim kapanış fiyatı (TL) 2024 Kasım kapanış fiyatı (TL) 2024 Kasım aylık değişim (yüzde) 2023 sonuna göre fark (yüzde) Piyasa değeri Otokar 419,67 415,00 474,25 +14,3 +13 56.910.000.000 TürkTraktör 642,81 696,20 778,00 +11,8 +21 77.852.028.750 Tofaş 194,73 188,00 198,00 +5,3 +1,7 99.000.000.000 Doğuş Otomotiv 220,35 210,30 214,00 +1,8 -2,9 47.080.000.000 Ford Otosan 703,24 964,79 967,00 +0,2 +37,5 339.329.970.000 Anadolu Isuzu 64,14 67,60 66,20 -2,1 +3,2 16.682.400.000 Tümosan 83,85 120,50 116,00 -3,7 +38,3 13.340.000.000 Karsan Otomotiv 8,53 15,43 12,87 -16,6 +50,9 11.583.000.000

Oto tamircileri meslekte yetiştirecek çırak bulamıyor Haber

Oto tamircileri meslekte yetiştirecek çırak bulamıyor

Türkiye'de oto tamiri sektöründe eleman eksikliği sorunu gün geçtikçe artıyor. Mesleğin ustaları, işlerini devredecek çırak ve kalfa bulmakta zorluk çekiyor. İstanbul Oto Sanatkarları Esnaf Odası Başkanı Mustafa Keskin, AA muhabirine, çırak sayısındaki düşüşün sektörün geleceğini tehdit ettiğini, sanayide yetişmiş eleman eksikliğinin Türkiye'nin ciddi sorunu olduğunu söyledi. Anne-babaların çocuklarını daha rahat etmeleri düşüncesiyle beyaz yakalı sektörlere yönlendirmesinin büyük bir yanılgı olduğunu ifade eden Keskin, gelir seviyesinde mavi yakalıların beyaz yakalıları geride bıraktığını vurguladı. Bu meslekte ustalığın önemine dikkati çeken Keskin, "Büyük sanayileri bile sahipleri değil, ustalar yönetir. Türkiye'nin geleceği, çırak-kalfa-usta müfredatından, Ahi Evran kültüründen geçer. Maalesef bundan yoksunuz." ifadelerini kullandı. Çözüm meslek liselerinde Geçmişte ilkokul çağındaki çocukların yaz tatilinde çıraklık yaptığını, ilkokuldan sonra okula devam etmeyecekse çıraklığa verildiğini anlatan Keskin, mevcut müfredatta ise 12 yıllık zorunlu eğitimin 17-18 yaşında bittiğini, bunun da sektörlere ara eleman yetişmenin önünü tıkadığını kaydetti. Bu sorunu aşmak için meslek okullarının geliştirilmesi gerektiğinin altını çizen Keskin, "Meslek okullarının çoğalması, bu işin önünün açılması lazım. Yalnız otoda değil bütün sektörlerde meslek okullarının güçlendirilmesi gerekiyor." dedi. Önemini kaybetmeyecek mesleklerden birinin otomotiv sektörü olduğunu belirten Keskin, "Yabancı ülkelerden gelen çocuklar buralarda çıraklık yapmaya başladı. Yarın bu meslekler elimizden giderse yazık olur. Bunlar da ülkelerine döndüğü zaman mesleği icra edecek adam bulamayız." diye konuştu. "Onlarca üniversite mezunu işsiz, bizim meslekte yetişen yok" Maslak'taki İstanbul Atatürk Oto Sanayi Sitesi'nde ustalık yapan ve 45 yıldır oto tamiri sektöründe çalıştığını söyleyen Rasim Çekerekli de 12 yıllık zorunlu eğitimin sonunda 18 yaşına gelen bir kişiyi bu yaştan sonra meslekte yetiştirmenin güç olduğunu belirtti. Kaliteli eleman yetişmesi için meslek liselerine verilen önemin arttırılması gerektiğini dile getiren Çekerek, "Onlarca üniversite mezunu piyasada işsiz, bizim meslekte yetişen yok." ifadesini kullandı. Meslek liselerinde yapılan düzenlemelerle birlikte öğrencilerin haftanın bir günü okula gittiğini, 4 gün atölyelerde çalışabildiğini hatırlatan Çekerekli, "Çocuklar hem pratik hem teorik bilgi alıyor. Bir de bu yasayla çocuklarımızın sigortasını, asgari ücretin bir kısmını da devlet ödüyor. Çocuk hem küçük yaşta para kazanma alışkanlığını elde ediyor hem de sanatını elde etmiş oluyor. Çocuk okul bittiğinde liseden diploma ve ustalık belgesi alıyor. Bu ustalık belgesi, Avrupa çapında geçerli bir belge. Dolayısıyla anne ve babalardan ricam, çocukları illa düz liseye, Anadolu Lisesine gidecek veya üniversite okuyacak diye yönlendirmesin. Eli yatkın çocukları bu otomobil sektöründe yetiştirelim." diye konuştu. Otomotiv sektöründeki her alanda yetiştirilecek çırak bulunamadığını kaydeden Çekerekli, "Herkes bir an önce masa başı müdürlük istiyor, bankacı olsun, tıp okusun istiyor. Fakat 85 milyonluk ülkede aslında gelecek sanatkarların elinde. Yani sanatkar kesimi ne kadar güçlü olursa ekonomi de güçlenecek." dedi. 3 oğlundan birinin otomotiv mezunu olduğunu ancak çocuklarının kendisiyle çalışmadığını belirten Çekerekli, bu mesleğin cazipliğini gençlerin anlatması gerektiğini söyledi. Çekerekli, "Eleman yetişmediği için usta da yetişmiyor. Bu gidişle, 10 yıl sonra arabanızı tamir edecek usta bile bulamayacaksınız." dedi. "Biz de kapatsak sanayi olduğu gibi gidecek" İhsan Tanrıverdi, yaklaşık 45 yıldır kaportacılık yaptığını belirterek, "63 yaşındayım. Halen çalışıyoruz. Bizden başka usta yok, yetişmiyor. Biz de kapatsak sanayi olduğu gibi gidecek." diye konuştu. Mesleğe 1982 yılında başladığını söyleyen Erdal Özdağlar, günümüzde çırakların cep telefonlarıyla fazla vakit geçirmelerinin işi öğrenmelerine engel teşkil ettiğini, kendilerini işe veremediklerini söyledi. Usta Cemal Şahin ise kendilerine tamirci gözüyle bakıldığı için şimdiki gençlerin mesleğe talipli olmadıklarını söyledi. Mesleğine gereken değerin verilmediğini öne süren Şahin, "Mesela bir ressam değerli ama ben de araba yapıyorum. Parçalamış arabayı yapmışım, orijinal haline getirmişim ama bunun değeri yok." ifadelerini kullandı. Ayhan Zaglı da 45 yıllık usta olduğunu belirterek, eski dönemde her dükkanda 10 çırak olduğunu ancak günümüzde çırak bulunamadığını anlattı. Yaptıkları işi yeni neslin beğenmediğini Zaglı, "3 oğlum var. Okul döneminin uzun olmasından dolayı 3'ünü de mesleğe sokamadım. 16-17 yaşında çocukları buraya nasıl getireyim? Hiçbiri çalışmıyor. Son nesiliz. Sanayide 3 bin 500 dükkan varsa hiçbirinde 20 yaşında bir adam bulamazsınız." diye konuştu. Gençlerin yapması gereken işi kendilerinin yaptığını söyleyen Zaglı, "Şu koskoca atölyede 30 arabanın içinde 2 kişiyiz. Sonumuz iyi değil." dedi. İyi ustaların yetişmesi için çocukların 10-12 yaşlarından itibaren sanayide olmaları gerektiğini vurgulayan Zaglı, "Eskiden bir sanayide her 5 yılda bir 100 sanatkar çıkardı. Şimdi atölyeleri dolaşın, bir tane çırak bulamazsın." ifadesini kullandı.

Otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 1,2 azaldı Haber

Otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 1,2 azaldı

Ekim ayında ise otomobil ve hafif ticari araç pazarı ekimde geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 4 azalarak 97 bin 274 adet oldu. Otomobil satışları ekimde bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 8,4 azalarak 75 bin 662 olurken, hafif ticari araç pazarı yüzde 15,2 artarak 21 bin 612'ye yükseldi. Öte yandan otomobil ve hafif ticari araç pazarı, 10 yıllık ekim ayı ortalama satışlara göre yüzde 40,1 arttı. 10 yıllık ekim ayı ortalama satışlara göre, otomobil pazarı yüzde 41 artış gösterirken hafif ticari araç pazarı da yüzde 37,1 arttı. Pazarın yüzde 86,3'ünü vergi oranları düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. C segmenti otomobiller 415 bin 671 adetle yüzde 55,4 pay, B segmenti otomobiller 228 bin 142 adetle yüzde 30,4 pay aldı. Gövde tiplerine göre değerlendirildiğinde ise en çok tercih edilen gövde tipi yüzde 56,2 pay ve 422 bin 374 satışla SUV otomobiller oldu. SUV otomobilleri, yüzde 25,8 pay ve 193 bin 540 satış ile sedan, yüzde 16,8 pay ve 126 bin 477 adet satışla H/B otomobiller takip etti. Satışlardan benzinli otomobiller 471 bin 900 ile yüzde 62,8 pay, hibrit otomobiller 126 bin 977 ile yüzde 16,9 pay, dizel otomobiller 77 bin 113 ile yüzde 10,3 pay, elektrikli otomobiller 69 bin 744 ile yüzde 9,3 pay ve otogazlı otomobiller 5 bin 201 ile yüzde 0,7 pay aldı. 160 kW altındaki elektrikli otomobil satışları yüzde 76,4 artarak yüzde 7,6 paya, 160 kW üstü elektrikli otomobil satışları yüzde 23,3 azalarak yüzde 1,7 paya sahip oldu. 1600cc altındaki otomobil satışları yüzde 10,7 azalarak yüzde 73 pay, 1600-2000cc aralığındaki otomobil satışları yüzde 2,1 düşüşle yüzde 0,6 pay, 2000cc üstü otomobil satışları yüzde 20,6 azalışla yüzde 0,2 pay aldı. Otomatik şanzımanlı otomobiller 682 bin 809 ile yüzde 90,9 pay alırken, manuel şanzımanlı otomobiller 68 bin 126 adetle yüzde 9,1 paya ulaştı. Van gövde tipi yüzde 73,7 pay ve 144 bin 542 adet ile en çok tercih edilen gövde tipi olurken, kamyonet gövde tipi yüzde 13,1 pay ve 25 bin 794 adetle ikinci sırada yer aldı.

Otomotivde 3 ülke daha ek vergi kapsamına alındı Haber

Otomotivde 3 ülke daha ek vergi kapsamına alındı

Otomotivde 3 ülke daha ek vergi kapsamına alındı Meksika ve Güney Afrika Cumhuriyeti menşeli muhtelif binek otomobillerin Avrupa Birliği (AB) üzerinden ithalatında tatbik edilen ek mali yükümlülük uygulaması, Vietnam, Japonya ve Kanada'yı da kapsayacak şekilde genişletildi. Bazı Ürünlerin İthalatında Ek Mali Yükümlülük Uygulanmasına Dair Cumhurbaşkanı Kararı, Resmi Gazete'de yayımlandı. Buna göre, AB ve Türkiye'nin üçüncü ülkelerle imzaladığı serbest ticaret anlaşmaları kapsamında düşük oranlı gümrük vergileri uygulanıyor. Türkiye'nin tercihli ticaret anlaşması bulunmadığı ülkelerden AB üzerinden Gümrük Birliği kapsamında Serbest Dolaşım Belgesi (A.TR) ile ülkeye düşük gümrük tarifeleri ile ihracat yapıldığı tespit edildi. 30 GÜN SONRA YÜRÜRLÜĞE GİRECEK Türkiye aleyhine ortaya çıkan haksız tarife farklılığının giderilmesi amacıyla Meksika ve Güney Afrika Cumhuriyeti menşeli muhtelif binek otomobillerine yönelik yüzde 10'luk ek mali yükümlülük uygulaması, ilgili ülkelerin yanı sıra Vietnam, Japonya ve Kanada menşeli olarak A.TR Dolaşım Belgesi eşliğinde AB üzerinden ithalatı yapılacak konvansiyonel, hibrit ve elektrikli binek otomobillerinde de tatbik edilecek. Bahse konu uygulamanın ürün ve ülke bazında genişletilmesi nedeniyle karar, 30 gün sonra yürürlüğe girecek. Karar hükümleri, Ticaret Bakanı tarafından yürütülecek.

Otomotiv sektöründe dolandırıcılık riski Haber

Otomotiv sektöründe dolandırıcılık riski

Bakanlık, tüketici haklarını korumak, sahte ilanlarla vatandaşların karşılaştığı fiyat manipülasyonlarının önüne geçmek, taşınmaz ticaretinde kayıt dışılığı önlemek amacıyla "doğrulanmış ilan" uygulamasını başlattı. Söz konusu uygulama otomotiv sektörü için de geçerli olacak ve 2025 yılında tamamen zorunlu hale gelecek. Buna göre, otomobil satacak kişiler e-Devlet üzerinde kendisine ait aracı seçecek ve portallar üzerinden yayımlayacağı ilanı resmiyete kavuşturacak. Uygulamayla otomotiv sektöründe adil, rekabetçi ve istikrarlı bir piyasa yapısının oluşturulması amaçlanıyor. "Tazminat hakkının kullanmasında delil olabilecek" Tüketici Hakları Derneği Başkanı Ergün Kılıç, AA muhabirine yaptığı açıklamada, piyasaların düzenli, güvenli ve sağlıklı şekilde işlemesinin önemini vurguladı. Anayasa'nın 167. ve 172. maddelerinin bu anlamda kamuya önemli görevler yüklediğine dikkati çeken Kılıç, devletin, mal ve hizmet piyasalarını düzenleyici önlemler almasının piyasaların büyümesine katkı sağlamasının yanında tüketicilerin mağdur olmalarını da engellediğini söyledi. Kılıç, Tüketicinin Korunması Hakkındaki Kanun ile bu hedefin daha da netleştiğini ve tüketicilerin ekonomik çıkarlarının korunarak zararlarının tazmin edilmesinin yasal güvence altına alındığını ifade etti. Düzenlemelerin hem tüketici güvenini artırdığını hem de ülke ekonomisine katkı sağladığını anlatan Kılıç, şunları kaydetti: "Ticarette güven, alıcı ve satıcı arasındaki karşılıklı saygı ve dürüstlük üzerine kurulu bir ilişkiyi ifade eder. Bu güven, tüm sektörlerde adil, şeffaf ve tüketicinin ekonomik çıkarlarını koruyucu, zarara uğradığında tazmin edici piyasa yapısının oluşmasına katkı sağlar. Güvenli bir ticaret ortamı, dolandırıcılık gibi haksız uygulamalara karşı bir kalkan görevi de görür. Otomotiv sektöründe güvenin tesis edilmesi için 'doğrulanmış ilan' uygulamasına geçilecek olması tüketicilere güven verecek ve dolandırıcılık riskini azaltacaktır. Kamu otoritesinin piyasa gözetimi ve denetimleriyle bu tür uygulamaları devreye alması, kayıt dışı faaliyetleri ve yaşanması muhtemel olayları engellemiş olur. Ayrıca bu düzenleme, tüketicilerin zarara uğraması durumunda satıcıya ulaşabilmesi ve tazminat hakkının kullanmasında delil olabilecek."

Otomotiv ihracatının yüzde 66,9'u AB ülkelerine Haber

Otomotiv ihracatının yüzde 66,9'u AB ülkelerine

Uludağ Otomotiv Endüstrisi İhracatçıları Birliği verilerinden derlediği bilgiye göre, otomotiv endüstrisinin ocak-eylül dönemi ihracatı, 2023'ün aynı dönemine kıyasla yüzde 5,3 artarak 25 milyar 574 milyon 639 bin dolardan 26 milyar 933 milyon 806 bin dolara çıktı. Otomotivde 190'dan fazla ülke, özerk ve serbest bölgeye ihracat yapan sektör, bu yılın ocak-eylül döneminde Türkiye ihracatından yüzde 16,2 pay aldı. Otomotiv ihracatının yüzde 66,9'u AB ülkelerine Ülkeler bazında bakıldığında, AB ülkeleri, ocak-eylül döneminde Türkiye'nin otomotiv ihracatında yüzde 66,9 payla ilk sırada yer aldı. Bu ülkelere 9 ayda, geçen yılın aynı dönemine göre yüzde 3 artışla 18 milyar 1 milyon 709 bin dolarlık dış satım yapıldı. Böylece AB ülkeleri, otomotiv ihracatında en önemli pazar konumunu korudu. Birleşik Krallık'ın AB'den ayrılmasıyla dahil olduğu "diğer Avrupa ülkeleri" grubuna dış satım ise yüzde 33 artışla 3 milyar 750 milyon 192 bin dolar oldu. "Bağımsız Devletler Topluluğu ülkeleri" grubuna 1 milyar 294 milyon 463 bin, "Kuzey Amerika Serbest Ticaret ülkeleri" grubuna 1 milyar 111 milyon 677 bin, "Afrika ülkeleri" grubuna ise 1 milyar 2 milyon 468 bin dolarlık otomotiv ihracatı gerçekleştirildi. Ana pazar Almanya'ya 3,6 milyar dolarlık ihracat Otomotiv endüstrisinin ana pazarı olan Almanya, bu yılın 9 ayında da en çok ihracat yapılan ülke olarak kayıtlara geçti. Türkiye'den Almanya'ya 202

En son gelişmelerden anında haberdar olmak için 'İZİN VER' butonuna tıklayınız.